۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 942798

چه اقوالی درباره محل دفن حضرت زهرا(س) وجود دارد؟

اقوال مختلف درباره محل دفن حضرت فاطمه (س)

یکی از مصائب دختر پیامبر اکرم(ص) این است که جایگاه قبر شریفش هنوز نامعلوم است؛ بعضی آن را مطابق پاره ای از روایات در بقیع و برخی در داخل خانه اش در کنار مسجد پیامبر(ص) و بعضی در روضه (آن مقدار از مسجد که میان قبر پیامبر و منبر آن حضرت قرار دارد) می دانند.

پاسخ تفصیلی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی مکارم در پاسخ به این پرسش بشرح زیر است:
یکی از مصائب دختر والامقام پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) این است که جایگاه قبر شریفش هنوز نامعلوم است؛ بعضی آن را مطابق پاره ای از روایات در بقیع و برخی در داخل خانه اش در کنار مسجد پیامبر(صلی الله علیه وآله) و بعضی در روضه (آن مقدار از مسجد که میان قبر پیامبر و منبر آن حضرت قرار دارد) می دانند.

این مطلب هر محقّقی را در فکر فرو می برد که چه طوفانی پس از رسول الله(صلی الله علیه وآله) در میان امّت برخاست که مرقد پاک تنها دخترش، در هاله ای از ابهام فرو رفت؟ هر چند بیشترین قرائن دلالت بر دفن آن حضرت در خانه اش دارد، زیرا دفن در روضه در آن زمان کار آسانی نبود و بسیار بعید است امام علی(علیه السلام) رضایت به چنین کاری داده باشد و دفن در بقیع با آنچه در خطبه 202 نهج البلاغه آمده چندان سازگار نیست، زیرا جمله «النّازِلَةِ فی جَوارِکَ» نشان می دهد که قبر آن بانو در کنار قبر پیامبر(صلی الله علیه وآله) بوده است.

مرحوم «علاّمه مجلسی» از «ابراهیم بن محمّد همدانی» نقل می کند که می گوید: برای امام هادی(علیه السلام) نامه ای نوشتم که مرا از قبر فاطمه(علیها السلام) با خبر ساز! حضرت در جواب چنین مرقوم داشت: «هِیَ مَعَ جَدّی صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ»(1)؛ (او با جدم پیغمبر(صلی الله علیه وآله) است). مرحوم «صدوق» نیز می گوید: «صحیح در نزد من این است که آن حضرت در خانه اش دفن شده است که پس از توسعه مسجد توسط بنی امیّه، الآن جزء مسجد قرار گرفته است».(2) همچنین در کتاب «عیون الاخبار الرضا» از «بزنطی» نقل شده است که می گوید: «سألت الرضا عن قبر فاطمة»؛ (من از امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) از محل قبر فاطمه(علیها السلام) سؤال کردم)، فرمود: «دُفِنَتْ فی بَیْتِها فَلَمّا زادَتْ بَنُو اُمَیَّةَ فی الْمَسْجِدِ صارَتْ فِی الْمَسْجِدِ».(3)

بنابراین هر کس نزدیک قبر پیامبر(صلی الله علیه وآله) در روضه مقدّسه بایستد و حضرت زهرا(علیها السلام)را زیارت کند إن شاءالله فضیلت زیارت آن حضرت از نزدیک را به دست آورده است. در بقیع نیز به قصد رجا می توان آن حضرت را زیارت کرد.(4)
پی نوشت:

(1). بحار الأنوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی‏، محقق / مصحح: جمعی از محققان‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم، ج ‏97، ص 198، باب 5 (زیارة فاطمة(صلوات الله علیها) و موضع قبرها)، ح 18.

(2). من لا یحضره الفقیه‏، ابن بابویه، محمد بن علی‏، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، قم،‏ 1413 ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏2، ص 572، (زیارة فاطمة بنت النبی صلوات الله علیها و علی أبیها و بعلها و بنیها).

(3). الکافی، کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر و آخوندی، محمد، دار الکتب الإسلامیة، تهران، ‏ ‏1407 ق، چاپ چهارم، ج ‏1، ص 461، باب (مولد الزهراء فاطمة)؛ عیون أخبار الرضا(علیه السلام‏)، ابن بابویه، محمد بن علی‏، محقق / مصحح: لاجوردی، مهدی‏، نشر جهان‏، تهران،‏ 1378 ق‏، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 311، باب (فیما جاء عن الإمام علی بن موسی(علیه السلام) من الأخبار المتفرقة).

(4). پیام امام امیر المومنین(علیه السلام‏)، مکارم شیرازی، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعی از فضلاء، دار الکتب الاسلامیه‏، تهران‏، 1386 ش‏، چاپ اول‏، ج 8، ص 53.

منبع: شفقنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.